CZAS: 26.08
MIEJSCE: PLAC ZABAW, BULWAR GRZYMAŁY-SIEDLECKIEGO
MIEJSCE: PLAC ZABAW, BULWAR GRZYMAŁY-SIEDLECKIEGO
Dziękujemy za ciekawe spotkanie!
Z Mateuszem Mastalskim rozmawialiśmy m.in o rewitalizacji kopenhaskiego nadbrzeża i zaangażowaniu mieszkańców w procesy decyzyjne dotyczące przestrzeni wspólnej.
W części warsztatowej poznaliśmy i wspólnie omawialiśmy wyniki badań Magdaleny Wojnowskiej-Heciak, doktorantki na WA PW, dotyczące potrzeb mieszkańców prawego brzegu Wisły. W ich kontekście dyskutowaliśmy nad możliwościami aktywnego spędzania czasu nad rzeką. Kolejną częścią spotkania była praca z mapą i wyznaczanie potencjalnych połączeń pieszo-rowerowych przez Wisłę. Projekt “Traktu Praskiego” – kładki łączącej ulicę Karową i Okrzei przedstawiła architektka Małgorzata Dembowska.
Poniżej znajdziecie podsumowanie spotkania:
KOPENHAGA
* elementy połączenia, infrastruktura mostów
* kładki, kultura rowerowa
* publiczne, reprezentacyjne instytucje przeniesione na nadbrzeże
* konsultacje społeczne z mieszkańcami przed każdą inwestycją, proces uzyskiwania zgody nawet do 10-15 lat
* otwarte osiedla mieszkaniowe na nadbrzeżu - przestrzeń dla wszystkich
* woda dla wszystkich: baseny miejskie, przystanie
* rozwój małych biznesów nadrzecznych: "go boat" - wypożyczalnia łódek, street food
* kultura czasu wolnego
BADANIA: WISŁA W OCZACH MIESZKAŃCÓW WARSZAWY
* Wisła - głównie rekreacja
* spacer i konsumpcja > sport
* 28% mieszkańców spędzających czas wolny nad Wisłą, 26 % kilka razy w tygodniu
* jedynie 2% badanych rozpoznających kampanię "Dzielnica Wisła"
* przygotowanie zagadnień do dalszej pracy na podstawie zebranych danych
* ścieżka pieszo-rowerowa na praskim brzegu
BRAKI I SŁABOŚCI NAD WISŁĄ
* niewystarczająca ilość toalet
* brak rekreacji czy brak promocji?
* możliwości uprawiania sportów wodnych: Port Czerniakowski, “Pedałuj i płyń”
* konieczność integracji i lepszej promocji inicjatyw wiślanych
* nowa funkcja: pracownik wiślany
* różne profile korzystania z Wisły: mieszkańcy Powiśla i Saskiej Kępy vs. weekendowi odwiedzający
* rewitalizacja terenów wiślanych: przyciągnięcie biznesu, restauratorów, więcej życia
KŁADKI PIESZO-ROWEROWE W WARSZAWIE
* planowanie kładek i myślenie o ich konsekwencjach
* analiza ciągów komunikacyjnych
* lepsza komunikacja miejska dla terenów nadwiślanych
* Trakt Praski - projekt Małgorzaty Dembowskiej, kładka łącząca ul. Karową i Okrzei - z Krakowskiego Przedmieścia do Centrum Pragi w 10 min
fot. Michał Dąbrowski |
Organizator: Fundacja Bęc Zmiana / www.beczmiana.pl
Współpraca: Plac Zabaw
Synchronizacja edycja 2015 / Konkret realizowana jest dzięki wsparciu uzyskanemu od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Miasta Stołecznego Warszawa