TANE /ARCHITECTS / PRZESTRZEŃ DLA HISTORII
SYNCHRONIZACJA 2008
ANI WIDU, ANI SŁYCHU
DGT, paryskie trio architektów złożone z Libanki, Japończyka i Amerykanina zaproponowało system 2000 tysięcy stalowych prętów generujących zmienny krajobraz informacyjny na całej powierzchni parku przy pomniku Bohaterów Getta. W zależności od okazji I wydarzeń promujących Muzeum Historii Żydów Polskich na prętach umieszczane byłyby świece, lampy LED, tabliczki lub kwiaty. W ten sposób przekaz związany z przygotowaniem mieszkańców miasta do powstania nowego muzeum miałby wymiar środowiska, a nie zamkniętej struktury „pudełka informacyjnego”.
Ten projekt jest dla mnie idealną materializacją tego, co niesie ze sobą temat SYNCHRONICITY. To fizyczna manifestacja mojej niewiedzy dotyczącej Warszawy. Nie zapisana karta, otwarta przestrzeń, nieokreślona infrastruktura, nie zdefiniowany obraz, czy sen, ogólny system, który mógłby prowadzić do nieustannej transformacji. Nieokreślona „biała” przestrzeń, która stawałaby się konkretna za sprawą ingerencji każdego człowieka.
Ten projekt, który powstał dla przestrzeni przed wejściem do przyszłego Warszawskiego Muzeum Historii Żydów Polskich, mógłby się pojawić w jakimś innym miejscu w tym mieście. To byłaby potencjalna przestrzeń dla „pogłosek” czy „przeczuć”, które krystalizują się w obraz, by za chwilę zniknąć i wraz z upływem czasu ponownie ulec transformacji. Tak więc „Przyjdź i zaingeruj”.
Lina Ghotmeh
Dorell Ghotmeh
www.dtgarchitects.com